Magnetic Island en The Whitsundays - Reisverslag uit Whitsunday Islands, Australië van overwinterenmetbenj - WaarBenJij.nu Magnetic Island en The Whitsundays - Reisverslag uit Whitsunday Islands, Australië van overwinterenmetbenj - WaarBenJij.nu

Magnetic Island en The Whitsundays

11 December 2012 | Australië, Whitsunday Islands

Het is al weer even geleden, maar we zijn dan ook druk bezig geweest! Na onze avonturen in Cairns zijn we via het heerlijk rustige Mission beach doorgereisd naar Magnetic island. Magnetic island was heel mooi en anders dan het landschap wat we tot nu toe hadden gezien. Het is een rotsachtig eiland, met toch begroeiing van onder andere eucalyptus. De reden waarom er veel koalas zouden zijn. Jorien heeft er wel 1 gezien in het wild! Gelukkig sliepen we in bungalow bay, bij een koala sanctuay. Daar hebben we een enerverende ochtend beleefd. De gids vertelde vanalles over de dieren en naast koala's hadden ze ook krokodillen, kaketoes, slangen, hagedissen, een vogelspin en een wombat. Het leuke was dat we ze bijna allemaal mochten vasthouden. De kaketoe mocht zonnebloempitten eten die we tussen onze lippen hielden, wat er erg grappigvuit zag. De slang en de krokodil waren gelukkig rustig, dus we konden de tijd nemen om wat foto's te maken. De wombat lag in een donker hok te slapen en de spin moest, gezien zijn dodelijke gif, in zijn hok blijven. De koala die we vast mochten houden zag er ontzettend knuffelbaar uit! Maar we moesten stil staan terwijl we hem vasthielden. Pas na afloop mochten we hem aaien, zodat ie niet geirriteerd zou raken. Na deze hele ervaring zijn we met onze geleende snorkelspullen op pad gegaan om via een wandelroute naar een mooie snorkelplek te gaan. Klein detail dat het ondertussen midden op de dag was en het bloedje heet was :p Het uitzicht was het echter zeker waard en de oceaan des te verkoelender. Het koraal was niet heel mooi, maar we hebben wel weer leuke vissen gezien en zelfs een rog. De tweede snorkelplek was helaas weinig bijzonders. Terug in het hostel hebben we een heerlijke gratis pizza gegeten:) Gezien we geen hostel konden vinden voor onze volgende stop, besloten we om nog maar een dagje langer te blijven. Deze dag hebben we benut om het eiland te verkennen. Jorien heeft een aantal wandeltochten gedaan en Barbara heeft rondgekeken in de dorpjes die het eiland te bieden had (zeer bescheiden:p) beiden hebben we een duik genomen in de oceaan binnen het jellyfishnet. Jorien was zo gelukkig dat die ene kwal die wel in het net zat, haar even knuffelde. Heerlijk! Al heeft het ons 's avonds wel een gratis kan cider opgeleverd voor de leukste teamnaam (the unfortunate jellyfish squad) bij trivia!

Whitsunday islands Na Magnetic Island vertrokken we naar Airlie Beach, de gateway naar de 73 Whitsunday eilanden. We hadden een tour geboekt waarbij we 3 dagen en 2 nachten weg waren. We hebben er ontzettend naar uitgekeken om deze tour te doen.

Vroeg in de ochtend voeren we met de zeilboot de haven van Airlie Beach uit. Het was een paar uur varen voordat we de eerste stop bereikten. Konden we mooi op het dek gaan zonnen en een beetje bruin worden. Na de lunch kwamen we bij Tongue Bay aan. Een kleine wandeltocht door het bos leidde ons naar het paradijs op aarde: Whitehaven Beach. Het is haast niet te beschrijven hoe ongelooflijk mooi het hier was. Parelwit zand, een oceaan in de mooste kleuren blauw en turqoise, een blauwe lucht met een enkele spierwitte wolk.

Natuurlijk hebben we ontzettend genoten van deze plek. We konden een behoorlijk eind lopen omdat het laag tij was. Daar ontstaan die mooie kleurovergangen ook door. Helaas moesten we onze stingersuits wel aan in de zee. Barbara ging natuurlijk weer gillen toen ze een visje zag. (was doorzichtig, dus t had ook een gevaarlijke kwal kunnen zijn en dan mag je wel gillen als je die ziet). Na het zwemmen in de oceaan de suits in de boom gehangen om te drogen en even in de zon gelegen. We gingen weer terug naar de boot, die voor anker ging in een baai voor de rest van de avond en nacht. Vanaf de boot konden we de prachtige sterrenhemel bewonderen.

Dag 2 moesten we om half 7 paraat staan voor het ontbijt, zodat we daarna konden gaan kayakken. Dat is best zwaar op open water en met de golven. We peddelden naar het mangrovebos waar het water gelukkig wat rustiger was. Er mooi en bijzonder om langs en doorheen te varen. Terug op het strand konden we ons klaarmaken voor het snorkelen. Met een motorbootje werden we afgezet bij een drop off. Dat is de rand bij een kloof in het rif waar veel koraal en vissen te vinden zijn. Het was verbluffend veel wat je hier zag, koralen in allerlei vormen en kleuren, bewoond door kleurige vissen van alle formaten, zeesterren en we zagen Nemo voor het eerst. Wat een ieniemienie visje is dat zeg. Het meest memorabele en magische moment was toen we een zeeschildpad zagen zwemmen. Het is echt onbeschrijfelijk wat je voelt als je zo'n oerdier in zn natuurlijke habitat ziet rondzwemmen. Hij had de vaart er behoorlijk in en vloog door het water. We hebben er nog eventjes achteraan gezwommen voordat we hem hebben laten gaan. Wat een ervaring!

Maar dat was nog niet alles voor deze dag! We gingen nog twee keer snorkelen. De tweede snorkellocatie had ontzettend mooi koraal. We zagen gekke paarse stekels die bezaaid waren met glitters. Enorme elfenbankjes, wieren, anemonen, hard koraal, zacht en bewegend koraal. Wederom weer zoveel diversiteit! Deze keer werden we niet met de motorboot gedropt maar moesten we van de zeilboot af springen. Belandde je meteen tussen een paar enorme vissen, hoe gaaf is dat! Ja Barbara is inmiddels al aardig over haar angst voor vissen heen. Op de laatste snorkelplek woonde Elvis, dus die gingen we even opzoeken. Elvis is een enorme blauwgroene vis met dikke lippen en staat op veel toeristische brochures afgebeeld. Die wilden we wel tegenkomen onder water! En dat gebeurde ook. We zwommen er zo'n 30 centimeter naast en konden de mooie huid zien en zelfs een paar littekens. Opeens schoof Elvis een soort trompet uit zn mond en daardoor konden we door heen heen kijken vanaf de achterkant waar wij zwommen. We zagen zelfs een visje die door Elvis heen zwom. Erg apart en we moesten ook heel hard lachen toen we weer boven water kwamen.

Dag 3 was wederom een heerlijke dag op en in het water. We werden gedropt bij een kleine zandbank waar we op het strand konden liggen en we konden weer snorkelen. Deze locatie staat bekend om de vele zeeschildpadden die er rondzwemmen. En ja hoor vanaf de motorboot zagen we de eerste al zwemmen. Eenmaal in het water hebben we met een paar schildpadden gezwommen, eentje was zelfs enorm groot, twee keer zo groot als de anderen. En het leuke was toen we een schildpad in het koraal zagen zitten. Opeens begon deze te bewegen en zwom weg. Wij erachter aan natuurlijk, want de kans was erg groot dat ie naar de oppervlakte zou zwemmen om even adem te halen. Ja hoor, we werden rijkelijk beloond, want dat gebeurde inderdaad. Dit betekende dat we makkelijk onder en naast de schildpad konden zwemmen, het scheelde maar 15 centimeter! Zo gaaf.
Vol mooie indrukken en een onvergetelijke ervaring rijker voerden we weer terug naar Airlie Beach. Vanaf hier zouden we allebei even alleen op pad gaan, even alleen reizen. Dat was voor ons allebei heerlijk, even zelf je weg vinden door dit reusachtige continent. In Rainbow Beach kwamen we elkaar weer tegen.
We zullen gauw een update doen over onze surflessen en de tour naar Fraser Island, waar we met 4x4 over het strand hebben gereden en in prachtige meren hebben gezwommen.

Tot de volgende keer!
Groeten uit Australië
Barbara & Jorien

• 11 December 2012 - 17:26

Mirjam Soppe:

Hallo Jorien en Barbara,

Wat een heerlijke en spannende verhalen om te lezen.
    Straks de kerst en oud en nieuw in de zon. Mooi allemaal.

Groetjes Mirjam

• 11 December 2012 - 19:36

Jan En Annie Janssen:

Hallo dames,
    Wat genieten jullie heerlijk van dit prachtige land!!! Geweldig hoor.
    We blijven jullie volgen.

groetjes
    Jan en Annie

• 12 December 2012 - 20:14

Kees En Lenie:

Hoi Barbara en Jorien,

Wat heerlijk om jullie verhaal te lezen, dat verdijft even de kou. Het is alsof we in finding Nemo zitten.
    Prachtig wat jullie allemaal meemaken.

Groetjes,
    Kees en Lenie

• 12 December 2012 - 22:11

Eva:

Hoi meiden,

Wat een heerlijke, jaloersmakende, verhalen. Wat een prachtige dingen zien jullie daar.
    Gaat het reizen van plek naar plek gemakkelijk? Is het een beetje goed geregeld allemaal?

En.. al heimwee? Vast niet, hier is het koud, glas en nat. Brrr...

Liefs!

• 12 December 2012 - 23:04

Johan En Dafne:

wauw wat een verhalen weer. En dan zitten jullie pas op de helft. Geniet ervan, want hier zijn de wanten alweer uit de kast