Gevaarlijke kwallen, krokodillen & haaien @ Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van overwinterenmetbenj - WaarBenJij.nu Gevaarlijke kwallen, krokodillen & haaien @ Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van overwinterenmetbenj - WaarBenJij.nu

Gevaarlijke kwallen, krokodillen & haaien @ Cairns

Door: Barbara

16 November 2012 | Australië, Cairns

Vanuit Nederland kregen we al diverse berichten of we nog leefden, of we het wel naar ons zin hadden en wat we nou weer allemaal meegemaakt hebben. Tijd voor een update! Anderhalve week geleden verruilden we Red Centre voor de oostkust. Onze eerste stop daar was Cairns, een kleine kustplaats en de gateway naar de Great Barrier Reef. Hoe prachtig deze omgeving ook is, je kan hier niet in de oceaan zwemmen vanwege gevaarlijke (dodelijke) kwallen en rondzwemmende krokodillen. Om de ‘pijn’ wat te verzachten is er een lagune gemaakt, ofwel een prachtig openluchtzwembad. Konden we toch even een verfrissende duik nemen.

Great Barrier Reef
Op de eerste dag in Cairns boekten we een tour om te snorkelen en een introductieduik te doen in het Great Barrier Reef. De volgende ochtend was het weer vroeg opstaan om met de boot naar een mooi reef te varen om de onderwaterwereld te verkennen. Tijdens de tocht ernaartoe kregen we instructies voor onze introductieduik. Aangekomen bij de eerste snorkel- en duiklocatie bleek dat we bij de eerste groep zaten die mochten duiken. We kregen een enorme uitrusting omgedaan en mochten onder water waar we een paar tests moesten doen om te kijken of we alles snapten en of alles werkte. Ik kreeg echter mijn ademhaling totaal niet onder controle waardoor ik na drie keer terug te keren naar de oppervlakte uit het water ben gegaan. Jorien heeft de duik wel gedaan en was zo enthousiast dat ze op de tweede locatie ook nog een duik deed.

De onderwaterwereld was echt fantastisch! Ook al ben ik stiekem een beetje bang voor vissen, dit was zo’n bijzondere en onvergetelijke ervaring! Je snorkelt lekker rond en kijkt naar beneden en ziet de meest prachtige koralen, vissen van alle formaten in de meest prachtige kleuren. Er heerst een serene rust en je hoort alleen je eigen ademhaling. Met een beetje geluk zijn de andere snorkelaars ver weg en waan je je helemaal alleen in de oceaan. Overal waar je kijkt leeft of beweegt iets, groot en klein. Elk visje en elk koraal heeft z’n eigen gewoonten en territorium. Als je op één plek blijft drijven zie je steeds meer: ook de kleine visjes en alles wat er achter de koralen verstopt zit. De tweede snorkellocatie was zelfs nog veel mooier en kleurrijker dan de eerste! Op een gegeven moment snorkelden we wat rond en zwom er ineens een Reef Shark onder ons door! Helaas hebben we de haai nog niet kunnen ontdekken op onze onderwaterfoto’s... Op sommige plekken hing je 2 meter boven het koraal en kon je zo veel zien van heel dichtbij! Na vijf uur op het reef te zijn geweest moesten we helaas alweer terug naar Cairns.

Cape Tribulation
Een paar dagen later deden we onze volgende tour naar Cape Tribulation, een plek waar het regenwoud pas ophoudt bij de oceaan. Janneke, een Nederlands meisje dat we op de snorkeltrip hadden leren kennen ging met ons mee. De eerste dag verkenden we het regenwoud met onze gids. We zagen een dragon lizard op een boom zitten en wat spinnen (helaas niet zo groot als we hadden willen zien!). In de middag werden we bij het hostel midden in de jungle afgezet, als je de kans krijgt om daar te slapen moet je dat natuurlijk doen! We zijn 's middags nog naar Cape Tribulation geweest, waar Janneke en ik lekker op het strand hebben gelegen en Jorien een wandeling heeft gemaakt. ‘s Avonds trokken we er met de zaklampen op uit om door het woud te lopen en dieren te spotten. Die zouden nu wakker moeten zijn. We liepen en we liepen maar, schijnend met de zaklampen maar we zagen niks. We hoorden de dieren wel geluid maken, maar konden ze niet zien... Uiteindelijk zagen we nog een kikker op de weg zitten, het enige dier dat we hebben gezien haha.

De volgende dag gingen we zwemmen midden in de jungle in een fresh water hole, want ook bij Cape Tribulation mag je het water niet in vanwege krokodillen en kwallen. Het was zo apart om hier even te kunnen zwemmen in het verfrissende water. Daarna waren we klaar om weer met de tour mee te gaan voor een rondvaart op de Daintree River om krokodillen te spotten. We hadden een gids met een hoop humor dus het was erg gezellig op de boot. We hebben een baby krokodil gespot van zo’n 30 a 50 cm groot, een van 2 meter en een van 4 meter! Indrukwekkend om zo’n beest in z’n natuurlijke habitat te zien! Aan het einde van de middag werden we gedropt in Port Douglas, een kustplaats op de weg terug naar Cairns. Hier bleven we ook een nachtje slapen. ‘s Avonds lagen we op het strand(de 4 mile beach) te kijken naar de sterrenhemel, prachtig! Je ziet er zo ontzettend veel! De volgende dag verkenden we het plaatsje en gingen we naar het strand waar we dit keer wel konden zwemmen. Er waren enorme netten geplaatst waardoor je op een beperkt stuk veilig kon zwemmen. De sterke golven waren heerlijk en het water is hier een stuk warmer dan in Perth!

Tablelands & watervallen
De laatste tour die we in de omgeving van Cairns hebben gedaan was een bezoekje aan de Tablelands area, waar een aantal watervallen te vinden zijn waar je heerlijk kan zwemmen. Bij de Josephine Falls, was een natuurlijke glijbaan die we even hebben uitgeprobeerd. Het water was hier behoorlijk fris, maar met de drukkende warmte in het regenwoud hier is dat helemaal niet erg. Ook dit was weer een heerlijke tour waar we ons prima vermaakt hebben.

Over een paar uur gaan we Cairns verlaten en gaan we naar de volgende plaatsen op onze route: Mission Beach en Townsville.

Heel veel groeten uit het prachtige Australië

Barbara & Jorien

• 16 November 2012 - 10:20

Annie Soppe:

Hallo dames,
    Dat zijn wel spannende avonturen. Snorkelen en duiken bij het reef. Fijn dat ze ruimte creëren om te kunnen zwemmen zonder haaien.Het lijkt me best eng om 's nachts in het regenwoud te lopen en wel geluiden te horen, maar geen dieren te zien, maar gelukkig kwamen jullie nog de kikker tegen. goede reis naar de volgende plaats, liefs

• 16 November 2012 - 20:05

Annie En Jan Janssen:

Hallo Ladies, Ja ja niets veranderlijker dan een mens, vroeger de Noordzee niet in omdat je misschien een visje tegen zou komen en nu snorkelen in het Barrier Reef. En dan ook krokodillen spotten en spinnen kijken??? Wat zal Nederland dan saai zijn als je terugkomt, maar gelukkig heb je de foto's dan nog. Geweldige kiekjes hoor. Jullie genieten er wel van en zo moet het ook. Veel plezier nog. Dikke knuffel

• 19 November 2012 - 13:10

Romy Rigter:

Hoi meiden!

Wauw! wauw! wauw! Bij elk reisverslag ben ik weer benieuwd naar de volgende!!! wat een verhalen allemaal:D! geniet lekker en veel plezier op de volgende plaats!

liefs!

• 25 November 2012 - 17:48