Alice Springs en The Red Centre - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van overwinterenmetbenj - WaarBenJij.nu Alice Springs en The Red Centre - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van overwinterenmetbenj - WaarBenJij.nu

Alice Springs en The Red Centre

Door: Jorien

06 November 2012 | Australië, Alice Springs

Aangekomen bij ons hostel in Alice Springs hebben we meteen onze daypack ingepakt voor de Three day Uluru Camping Tour, zodat onze backpacks veilig in de opbergruimte van het hostel konden gedurende onze trip. Na een snelle maaltijd zjin we op tijd naar bed gegaan, om de volgende dag rond 4 uur op te staan. Na zo'n zes uur rijden en een stop bij onder andere een uitkijkpunt voor Conner's Rock (een mini versie van Ayers Rock), kwamen we aan bij het Uluru-Kata Tjuta National Park. Hier was onze eerste stop het cultureel centrum. Daar was vanalles te lezen en te zien over de Anangu (de aboriginals die daar leven) en hun cultuur. De verhalen die daar te lezen waren, vonden we erg bijzonder, met name omdat de Anangu ook bewijzen voor deze verhalen zagen in gaten en kleuren op Uluru (Ayers Rock). Elk verhaal had een reuzachtig dier (Slang, hagedis, dingo en mol) en een of meerdere wijze lessen. Na al deze info hebben we 9 km om Uluru heen gelopen, waarvan 3 km met uitleg van onze tourguide Ben. Het was een mooie tocht en gelukkig was het bewolkt en daardoor verbrandden we niet levend. Als afsluiting van de dag hebben we naar de zonsondergang gekeken bij een uitkijkpunt bij Uluru. Het bijzondere hiervan was dat het gesteente van Uluru van kleur veranderde; van bruinrood naar fel rood. Wanneer we ons omdraaiden zagen we Kata Tjuta (een andere rotsformatie, ook wel de Olga's genoemd) en de ondergaande zon. Erg mooi! Alleen jammer dat er nog zo'n 50 andere tourbussen waren:P Onze nacht hebben we doorgebracht in een Swag (een slaapzak) (foto komt!) onder de sterrenhemel, "een prachtig miljoensterren hotel" Alsdus Ben :P.

De volgende ochtend mochten we weer eens om 4 uur op om de zonsopgang bij Kata Tjuta te bekijken. We waren er dan ook als eerste en hadden een prachtig uitzicht. Met het zonnetje aan de hemel zijn we begonnen aan een 7,4 km lange wandeltocht langs en deels over Kata Tjuta. Dit was een hele mooie tocht. 's Middags zijn we naar Kings Creek gereden. Onderweg hebben Barbara en ik geholpen met het sprokkelen van hout voor het vuur 's avonds (en nee, dat waren geen kleine takjes, maar halve boomstronken :P). Mochten fijn de verbrandde bomen slopen. Omdat we op tijd op de campingground waren konden we nog lekker een verfrissende duik nemen voor de bbq. Ook hebben we Petra (een Tsjechisch meisje) alvast wat Nederlands geleerd, voor ze naar Belgie gaat om daar een tijd te sturderen :). Na de bbq zijn we weer vroeg in onze Swag gekropen. Dit keer met een prachtige sterrenhemel boven ons, met een lichtshow van lichtflitsen van onweer ver weg.

Voor de verandering mochten we weer om 4 uur op, dit keer om onze tocht door de Kings Canyon te kunnen starten voor de hitte. Vooral het begin was een behoorlijke klim, maar het was 100% de moeite waard. Hele mooie uitzichten over de Canyon en het omringende land. Prachtig weer ook! Op de kampeerplaats hebben we Kamelenburgers gegeten voor lunch, waarna de terugreis begon. Onderweg zijn we nog gestopt bij een Camelfarm, waar we hebben gekeken naar een aantal mensen die een ritje (2 minuten :P) op een kameel hadden. 's Avonds zijn we nog gezellig met de hele groep uit eten geweest.

In het FANTASTISCHE en AVONTUURLIJKE (ahum) Alice Springs hebben we de rest van onze tijd doorgebracht met rondkijken, boodschappen doen, lekker eten, zwemmen en zonnen. En natuurlijk het schrijven van deze blog :)

Straks gaan we weer verder naar Cairns, waar we vanalles gaan beleven (we hebben al verschillende uitstapjes in gedachten!).

Een zonnige groet,
Barbara en Jorien

• 06 November 2012 - 07:08

Ronald En Agneta En De Meiden:

Wat een tijden om op te staan dames! Dan draaien wij ons hier nog eens om. Maar wees niet jaloers op ons want voor de rest is het hier slecht weer en koud. En lang niet zo avontuurlijk als bij jullie. Aankomend weekend gaan wij ook koala s bekijken en kangoeroes spotten. (Als ze die hebben in Burgerszoo) Een canyon zullen we niet tegenkomen het wordt niet veel gekker dan het hoogteverschil op de posbank.

Leuke fotos hebben jullie erbij geplaatst. Veel plezier de komende tijd!

• 06 November 2012 - 08:07

Barbara & Jorien:

Om 4 uur opstaan was in dit geval een zegen! T koelde niet zoveel af,zelfs snachts was t nog een graad of 22 a 25... Dus die swags hadden we eigenlijk niet eens nodig...
    Koala's hebben ze niet in Burgers, kangaroes inmiddels misschien wel? Maar jullie kunnen tropische vissen en haaien spotten, naar t regenwoud (daar gaan we ook heen, met krokodillen enzo...) En naar de dessert. Gebied van alice springs had wel wat weg van burgers dessert.
    Heel veel plezier t weekend!

• 06 November 2012 - 16:41

Annie En Jan:

Benieuwd naar de foto's!!!!

• 06 November 2012 - 16:41

Annie En Jan:

Benieuwd naar de foto's!!!!

• 06 November 2012 - 16:50

Annie En Jan:

Oké, sorry toch nog niet helemaal wakker. Heb net gezien dat de foto's er al op staan. En zie ook dat het bericht er 2 keer staat. Hmmmm zal wal aan internet liggenm Leuke foto's ook die van de familie.

• 07 November 2012 - 21:07

Ed:

Van de ene mooie plek naar de andere. En wat hebben jullie nog allemaal voor de boeg? Uluru is vast heel indrukwekkend geweest en ja, toeristen zie je overal.
    Veel plezier aan de Oostkust. Groet, @

• 09 November 2012 - 14:27

Annie Soppe:

Hallo meiden,

Wat een avonturen in die korte tijd. Het lijkt me wel een aparte ervaring om onder de sterrenhemel te slapen. Ik ben blij voor jullie dat het niet koud was. Mooie foto's. Trouwens het nieuwe jurkje staat je leuk Jorien. Ik volg jullie verhalen met veel plezier. Ik wens jullie nog veel leuke en spannende avonturen aan de oostkust. Lieve groet

• 11 November 2012 - 16:58

Anne-Jaan:

Ha Jorien en Barbara,
    Jullie pakken het goed aan daar in Ozzie zo te lezen! Slapen in een swag en met kangoeroes knuffelen klinkt zeker niet verkeerd. Ben benieuwd naar jullie plannen voor Cairns. Geniet van de vrijheid en het lekkere weer!
    Liefs Anne