Barbara's tour - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van overwinterenmetbenj - WaarBenJij.nu Barbara's tour - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van overwinterenmetbenj - WaarBenJij.nu

Barbara's tour

Door: Barbara

15 December 2012 | Australië, Byron Bay

Na de spectaculaire tour naar de whitsunday islands ging ik die avond nog met de bus naar MacKay. Er was welgeteld één hostel hier, maar het plaatsje was zeker de moeite waard. Er was een hele grote lagoon (heel fijn want dit was geen kustplaats) en een groot winkelcentrum. Iedereen snap vast en zeker dat ik daar de nodige tijd gespendeerd heb ;) mooi zwart jurkje gescoord. Verder voor de verandering eens niet zo veel gedaan in deze plaats, beetje bijkomen van al dat reizen, want dat is behoorlijk vermoeiend.

Rockhampton was de volgende stad op de route. Bij de receptie van het hostel wisten ze allemaal gratis dingen te doen, dus mijn dag was zo gevuld. Kwam ik jorien al bij de eerste bushalte tegen... Haha. Samen naar de botanische tuinen gegaan en naar een kleine gratis zoo met wat Australische dieren (t is net een kinderboerderij) zoals koala's, kangaroos, krokodillen enz. Daarna volgde de bieb (gratis internet), art gallery en nog een mooi park. 's avonds zijn we nog naar een rodeo training gegaan om wat lokale sfeer mee te krijgen.

Tijd voor de volgende stad: Bundaberg. Dit was een plaats die ik liever had overgeslagen omdat er niks te beleven viel. Behalve dat opera Madame Butterfly daar live werd uitgezonden vanuit een theater in Melbourne. Kon je gratis naartoe en ik snakte inmiddels wel naar een mooi stuk, want er is in het noorden weinig te zien. Een opera kijken in een bioscoop is best apart, maar dit was echt de moeite waard. Heb tot nog toe nog niet zo'n mooie opera gezien (denk dat het mn 4e opera was). Was echt diep geraakt en iedereen in de zaal zat te snotteren en traantjes weg te pinken (ja ik ook :s).

De dag erna gauw Bundaberg weer verlaten en weer richting de kust: Hervey Bay. Zat echt in een prachtig hostel, heerlijke bedden, mooi zwembad, een prachtige keuken en een inloop koelcel. Heel chill allemaal, lekker op het strand gelegen en bij het zwembad. Er moet natuurlijk wel aan een kleurtje gewerkt worden, want als ik eerlijk ben ben ik nog helemaal niet zo bruin!

Na Hervey Bay zocht ik het avontuur op in Rainbow Beach. Ik boekte een surfles! S'middags verzamelen bij een surfshop en vanaf daar gingen we met een 4x4 en een trailer met de surfboards het strand op. Bleek dat we een kwartier over het strand gingen rijden. Hoe gaaf is dat?! Te meer omdat Rainbow beach ontzettend veel verschillende kleuren zand heeft en dat kan je vanuit de auto eigenlijk op z'n best zien (het is anders echt een pokkeneind lopen). Aan het eind van de baai stopten we en daar zijn er lange golven, dus als je eenmaal een golf pakt kan je heel lang meeliften. Zaten hier in de middle of nowhere en dat is heerlijk, hoef je niet uit te kijken voor andere zwemmers en surfers. Na een korte uitleg over het opstaan op het board (lastig! En hier krijg je behoorlijk gespierde armen van) gingen we het water in. Instructeur Sean zocht een goede golf voor ons uit. Moesten op onze plank liggen en dan stuurde hij je een goede golf in. En zie dan maar op te staan... Dat ging de eerste keer echt perfect. Gaf echt wel een kick! Helaas had ik er daarna wat meer moeite mee en lukte het me niet altijd om te gaan staan. Of in ieder geval langer dan een paar seconden. Heb heel wat keren in het water gelegen, jammer maar gewoon weer proberen. Veel te snel was de les alweer afgelopen en reden we weer over het strand naar het dorp terug. 's avonds nog zitten chillen met paar mensen van t surfen. Kwamen we op het idee om naar de zonsopgang te gaan kijken...

Om half 4 ging de wekker, oef dat was echt heel vroeg. Zaklamp mee en op pad. Het was namelijk een half uur lopen voordat we bij de sandblow waren, een plek waar je het beste kan gaan kijken. Nou het was het wel waard, prachtig! Zie je die enorme oranjerode zon boven de eilanden uitkomen. En dan weet jr dat het vanaf dat moment weer warm is. Om 6 uur was ik weer terug in t hostel. Uurtje geslapen, toen een pannenkoekenontbijt gehaald, gratis;) en weer terug naar bed. Uur later weer op om mn bus te halen. Op naar Noosa!

De airco in de bus deed het niet, maar buiten was het 38 graden! Pff heerlijk zitten zweten die dag. Janneke, Nederlands meisje die we in cairns hadden ontmoet, zat ook in dit hostel, dus dat was een gezellig weerzien. Hebben anderhalf uur in t zwembad gezeten voordat we weer een beetje waren afgekoeld. Op tijd naar bed gegaan want de volgende dag ging ik voor 3 dagen naar Fraser Island!

Fraser Island is echt fantastisch. De rit ernaartoe was echt tof, we reden weer terug naar Rainbow Beach (hier vertrekt de ferry naar fraser). Dit keer niet de route over de snelweg, zoals de Greyhound bus deed, maar dit keer over de officiële autosnelweg op het strand! Rijden allemaal 4x4s hier. Hetzelfde gold voor Fraser Island, lekker rijden over het strand dat bijna 80 mijl lang is. Echt grappig. We reden met twee auto's: de leading car en een auto waar wij zelf in mochten rijden. Tourguide John reed in de leading car en maakte sporen in het zand die de 2e auto moest volgen. Dan rijdt je het makkelijkst, want door het zand rijden is best zwaar. Wel heel erg leuk om te doen. Om beurten mochten de geïnteresseerden in de auto rijden. Nou dat wilde ik wel hoor! Op dag twee een stuk langs de oceaan gereden en dag drie een stuk over een hobbelige gravel/zandweg. Kicken!
We sliepen achter de duinen onder wat bomen in onze tentjes. Heerlijk om weer te kamperen. Na de inspanning van het kampeerterrein klaarmaken voor de nacht reden we naar Lake Wabby. Een meer tussen enorme zandvlaktes en van puur regenwater. Al het water in de meren hier op het eiland is honderden jaren gefilterd door het zand en daarom is het net regenwater, ontzettend helder en heel verfrissend voor de verandering. Savonds lekker een Aussie bbq gehad en geslapen in de tenten onder de sterrenhemel.

Op Fraser Island leven ook Dingo's, dat zijn magere wilde honden. Moet je voor uitkijken, want ze kunnen je aanvallen. Die liepen rond ons kampeerterrein, dus we hebben er een hoop gezien. Op de laatste dag was er zelfs één in de auto gesprongen door een raampje die open stond. Gelukkig zaten we te picknicken en heeft John de dingo weggejaagd. Even later zat ie op het dak... Snachts moest je ook met de zaklamp en met 2 personen naar de wc's, want als je alleen bent is de kans dat je aangevallen wordt groter. De wc was een klein chemisch toilet met een klein tentje er omheen. Helemaal in campingstijl. Het ontbijt en de diners nuttigden we aan een gezellige lange picknicktafel. En daar speelden we Jenga met de Zweedse kindjes (er was een gezin mee). Verder bestond de groep voor de verandering eens niet uit Nederlanders, dus eindelijk 3 dagen alleen maar Engels moeten praten. Fijn!

Dag 2 van de tour reden we helemaal naar het noorden van het eiland, naar de champagne pools. Dit is een freshwater plek, waar zoutwater uit de oceaan steeds over de rotsen slaat en dat geeft een bubbeleffect, vandaar de naam. De rest van de dag reden we weer terug naar het zuiden waar we stopten bij Indian Heads, een prachtig uitkijkpunt over het strand. We zagen de Pinnacles (witte zandgesteentes), een wrakschip dat is aangespoeld en we sloten de dag af bij Creek Eli. Dat was echt een feest, voelde me weer even 6 jaar oud. Het was een soort stroompje van 2 tot 3 meter breed en je kon op je buik of rug liggen en een heel eind door de route drijven. Lijkt een beetje op de wildwaterbaan in center parcs. Alleen is deze aangelegd door moeder natuur en ontbreekt het wilde water (maar de stroming is behoorlijk sterk). Savonds wederom heerlijk gegeten en dit keer was het savonds niet meer bewolkt en toen viel mn mond echt open. Nog nooit heb ik zoveel sterren gezien! Zelfs niet in Alice Springs, echt magisch. Heb helaas geen vallende sterren gezien.
De laatste dag was het inpakken en op naar Lake McKenzie, wederom een meer van regenwater. Zo fijn, want je voelt je zo schoon als je eruit komt. Heb de douche deze dagen niet gemist. Het was helaas alweer tijd om terug te rijden. Dit keer mocht ik off road rijden en dat was zo hobbelig dat de band die op het dak lag eraf viel. Een hele snelle stop om deze weer vast te zetten en gauw naar de ferry om de oversteek weer te maken. We waren nog maar net op tijd voor de laatste boot... Een lange tocht over de zandsnelweg van Rainbow naar Noosa volgde. Dit keer kampeerden er een hoop mensen op t strand, dus we gingen naar iedereen zwaaien. Was echt zo grappig, kregen heel wat leuke reacties. Om 8 uur eindelijk weer terug in t hostel, waar bleek dat Jorien in ehet stapelbed boven me sliep!

In Noosa hebben we nog een poging tot surfen gedaan, maar dat was niet echt een succes, als je eenmaal stond moest je er alweer af omdat je in het zand vastliep. Daarna nog een wandeltocht gedaan door een bos en langs de kustlijn weer helemaal terug. Mooie tocht!

Na Noosa vertrokken we eindelijk naar de eerste grote stad aan de oostkust: Brisbane. Hier hebben we een hoop rondgelopen, een beetje gewinkeld. Voor het eerst in 2 maanden kregen we een flinke regenbui op onze kop! Was al bijna vergeten wat regen is. Gelukkig zaten we in een stad en niet in een surfplaatsje. Overal in de stad werd al steeds beter duidelijk dat het bijna kerst is. Er staan kerstbomen in de stad, in de hostels, de winkels zijn mooi versierd en er zijn mooie kerstetalages. Stond een koor kerstliedjes te zingen en er zijn allerlei kerstshows in de opn lucht.

Na een paar dagen in de stad gingen we weer terug naar de kust: Surfers Paradise. Had verwacht een hoop mooie surfdudes te zien, maar helaas was dat niet het geval :S deze plaats voelt een beetje als de Spaanse Costa en iedereen probeert je naar hun club te krijgen. De eerste avond een kroegentocht gedaan waar we naar verschillende nachtclubs gingen. De tweede avond deden we het nog beter: gratis entree en gratis drank, dus dat was een goeie avond. Overdag lekker op het strand gelegen want we zijn nog lang niet bruin genoeg!

Nu ben ik in Byron Bay waar ik nu naar een of ander hippiedorp ga... Morgen heb ik weer een surfles :) en kerst en oud en nieuw in Sydney komt ook al rap dichterbij!

Zonnige groeten uit Byron Bay!
Barbara

• 15 December 2012 - 15:41

Jan En Annie Janssen:

Hallo ladies,
    klinkt allemaal heel goed, fantastisch zelfs en dan die heerlijke temperatuur hmmmm. En wij zitten hier in de kou met afwisselend sneeuw, ijzel en regen brrrrr. Maar jullie komen al aardig in de buurt van Bondi Beach. Zag ook dat de Aldi al ontdekt was hahaha.

Have fun,
    Jan en Annie

• 15 December 2012 - 16:58

Annie Soppe:

Hoi Barbara, Leuk verslag en weer leuke dingen gedaan. Lijkt me wel apart om een kerstsfeer te hebben bij 38 gr.buiten. liefs, Annie

• 19 December 2012 - 22:35

Johan En Dafne:

de jaloersheid blijft groeien, en wij hiervmaar hard werken :-)