Hong Kong - Reisverslag uit Mong Kok, Hong Kong van overwinterenmetbenj - WaarBenJij.nu Hong Kong - Reisverslag uit Mong Kok, Hong Kong van overwinterenmetbenj - WaarBenJij.nu

Hong Kong

Door: Barbara en Jorien

20 Oktober 2012 | Hong Kong, Mong Kok

Dinsdagochtend, de laatste dingen worden in de backpack gestopt of er uit gehaald. Dan snel in de auto op weg maar Schiphol. Daar aangekomen blijkt de geplande 10-12kg 15kg:p Nog even een kopje koffie met de familie en dan is het tijd om te vertrekken.

De vliegtuigstoelen zijn niet bepaald comfortabel (al vindt Barbara van wel), maar de schermpjes maken een hoop goed (to rome with love is een aanrader!). We hebben de 11uur durende vlucht prima overleefd. Op Hong Kong airport aangekomen heben we ons rot gesjouwd om als echte touristen een plattegrond te bemachtigen, een ov-kaart te regelen en de bus te vinden. Vanuit de bus kregen we een mooie eerste indruk van het heerlijk warme Hong Kong terwijl we over de 22km lange brug rijden. Aangekomen in de buurt van het hostel, hebben we eerst drie rondjes om het hostel heen gelopen voordat we de ingang vonden (zonder naambordje, tussen de winkels). Na even wachten konden we in onze ruime tijdelijke kamer met eigen badkamer (totaal zo'n 6m2). Daar hebben we ons even opgefrist voordat we de omgeving van het hostel gingen verkennen (Kowloon/Mong Kok).

In Kowloon/Mong Kok hebben we allerlei marktjes bezocht, een goudvissenmarkt, een bloemenmarkt, een ladiesmarket, een vogelmarkt enz. Daarna hebben we gegeten bij een Chinees restaurant dat er het minst verdacht uit zag. Daarna hebben we de walk of stars gezien en hebben we de skyline van Hong Kong in het donker en met een lichtshow mogen bewonderen. Moe maar voldaan hebben we heerlijk geslapen.

Dag # 2
Na een goede nachtrust waren we weer klaar voor een nieuwe dag in bruisend Hong Kong. Vandaag stond het kennis maken met de Chinese cultuur op het programma. Jorien had een mooie route uitgestippeld langs een paar mooie high lights.
Allereerst bezochten we een nonnery, een plek waar een groene tuin was aangelegd van bonsai bomen en bougainvilles. Na het parkje kwamen we terecht op een plek die je alleen kent uit films en die een serene rust uitstraalde. Een soort houten tempel met in elke hoek een of meerdere gouden buddhas, waar de Chinezen konden bidden. Voor elk soort kwaal, zonde of geluk kunnen ze zelf kiezen voor een van de velen. Ze zijn allemaal ergens goed voor. De een beschermt je gezondheid, de ander voor harmonie.

Na deze oase van rust bezochten we vervolgens de Sik Sik Yuen Wong Tai Sin Tempel. Totaal het tegenovergestelde van wat we daarvoor ervaren hadden. Een kitscherige tempel:een ware kleurexplosie en behoorlijk druk met voornamelijk biddende Chinezen die vaak een offer in de vorm van fruit mee hadden. Er was ook iemand die een gerookt varken had meegenomen om de goden goedsgezind te stemmen. De Chinezen liepen rond met brandende stokjes wierook. Deze tempel bleek voor het taoïsme te zijn en kende wederom verschillende goden. Ook hier waren mooie parkjes en watertjes aangelegd. Jorien ging nog op de foto voor een Chinees die met handen en voeten probeerde duidelijk te maken dat hij deze beauty wilde vastleggen.

We vervolgden onze weg naar de 10.000 Buddhas Monastery, wat een heel bijzondere ervaring was. Het duurde even voordat we precies wisten waar we heen moesten lopen, want de ingang is niet wat je ervan zou verwachten. Je gaat door een steegje langs een parkeerterrein, waar je uitkomt bij een enorme trap met aan weerszijden buddha beelden. We begonnen met de klim, want waar we wezen moesten bleek op grote hoogte te liggen (Hong Kong is sowieso nogal heuvelachtig). Het was het traplopen meer dan waard (niet alleen voor het shapen van onze benen). De route was prachtig en we kwamen slechts een paar mensen tegen gedurende de klim. Eenmaal bovengekomen moesten we even bijkomen, vooral van de enorme pracht en praal. Bij de tempel was de hele muur van de grond tot aan de top vol met mini Buddhas. Behoorlijk indrukwekkend. Een stuk verderop stonden nog een paar kleine tempels en was er een plek om van het uitzicht te genieten. De terugweg ging vlotter dan de reis naar boven en al gauw waren we weer terug bij het hostel.
Na een welverdiende douche hebben we vlakbij het hostel in een restaurantje heerlijk gegeten. Fijn zo'n maaltijd voor 2 voor maar liefst 100 dollar (= 10 euro). Daarvoor kregen we 2 drankjes, een bord noodles met eendenborstfilet en een bord bruine rijst met kippenvleugeltjes. En het was nog lekker ook!

Dag # 3
We lagen zo lekker in bed, dat we ons hadden verslapen. De kamer is pikkedonker, dus je merkt niet wanneer de ochtend alweer is aangebroken. Na een ontbijtje (appelsap en brood met jam) gingen we op zoek naar een kleermaker om jurkjes te laten maken. We hadden van de receptionist wat tips gekregen, dus we waren er klaar voor. Het waren allemaal nogal kleine zaakjes die er soms erg dubieus uitzagen en weinig keus aan stoffen voor vrouwen hadden. Uiteindelijk besloten we bij een grotere zaak naar binnen te gaan en bleek dat we beter bij de Chanel om de hoek voor een jurkje konden gaan kijken...
Nu hadden we wel genoeg tijd om gauw naar Hong Kong Island te gaan, waar het financiële district gevestigd is. Met de bus besloten we naar Stanley te gaan, een plaatje gelegen aan de achterzijde van het eiland. Een prachtige rit volgde door de stad naar eenzamere bergweggetjes omgeven door groen, mooie baaien en kleine dorpjes. In stanley bezochten we de pier (waar een bruidspaartje foto's aan het maken was) en de markt. Hier slaagde Jorien voor een zomerjurkje voor een vriendelijke prijs. Vervolgens pakten we de bus terug naar Repulse Bay, een baai met uitzicht op een paar eilandjes. Hier hebben we even het strand getest, voordat we de bus naar de vismarkt in Aberdeen pakten. Daar bleek dat er nauwelijks vis was en al helemáál geen markt, dus zijn we gauw weer naar Central gegaan. Hier pakten we de ferry terug naar het vasteland en konden we genieten van de verlichte skyline aan weerszijden.
Na het eten bij het zelfde tentje als gister wilden we onszelf verwennen met een pedicure en voetmassage. We lopen immers behoorlijk wat af. Op de hoeken van de straat staan er al dames om je massages e.d. te verkopen. We kwamen binnen bij een salon op de eerste etage en het was een heerlijke verwennerij. Tevens een bizarre ervaring: de Chinese GTST stond aan en de meiden zaten maar te lachen en over ons te kletsen. Gelukkig deden ze hun werk prima. Daarna lekker naar bed!

Dag # 4
Zowaar waren we vandaag een keer op tijd op en scheen de zon (het is hier al dagen bewolkt, maar wel een graad of 26). Een mooie dag om naar Victoria Peak te gaan. De Peak tram brengt je naar de top van de berg over een rail die zo'n 45 graden stijl omhoog gaat. Dit leverde grappige beelden op, want de wolkenkrabbers lijken daardoor schuin te staan. Boven op de Sky Terrace hadden we een prachtig uitzicht over de stad, over de wolkenkrabbers en alle woontorens van elk zo'n 30 a 40 verdiepingen. We verkenden de omgeving met een wandeling van 1,5 uur voor nog meer mooie uitzichten. Daarna keerden we terug naar het vasteland.
Voor de middag hadden we ons opgegeven voor een Cantonese Opera appreciation class in het Hong Kong Herritage Museum. Deze werd gegeven door een schattig Chinees meisje van de universiteit van Hong Kong. Zij leerde ons een paar basisprincipes van deze operavorm. De les konden we direct in de praktijk brengen bij de twee korte opera's. Erg leuk om dit mee te maken!

We waren op tijd terug in het hostel en besloten onze backpacks weer in te pakken. Gek genoeg hadden we allebei dit keer genoeg ruimte, terwijl het enkele dagen geleden nog proppen was... Voor de laatste keer nog gegeten bij ons stamrestaurantje en de laatste voorbereidingen getroffen voor de reis naar Perth morgen. Nu gaan we lekker slapen en we laten weer van ons horen als we in Australië zijn.

Liefs en een zonnige groet,
Barbara & Jorien

• 20 Oktober 2012 - 18:48

Annie En Jan Janssen:

Zo dames, jullie hebben al heel wat gezien in korte tijd. leuk hoor zo'n verslag met foto's erbij.
    Goeie reis en we bellen van de week wel ff naar Bab. groetjes xx

• 21 Oktober 2012 - 11:30

Annie Soppe:

Hallo dames, Fijn om even jullie avonturen in Hong Kong te lezen, met leuke foto's erbij.
    Goede vlucht en ik ben benieuwd naart jullie avonturen in Down Under. Lieve groet

• 21 Oktober 2012 - 15:40

Lenie :

Hoi Dames, Geweldig om jullie zo te volgen, we kijken al uit naar het vervolg.

Groetjes Kees en Lenie

• 21 Oktober 2012 - 18:28

Annie Janssen:

Net met Barbara gesproken, zijn veilig geland in Perth en opgehaald door Nicht Babs

• 21 Oktober 2012 - 20:40

Patrick Van Meenen:

Wat ontzettend leuk om julle verslagen te lezen en de foto's te zien, ik hoop dat er nog vele zullen volgen. Heel vee plezier samen in Autralë en geniet ervan.

• 21 Oktober 2012 - 20:44

Mirjam Soppe:

Hoi Jorien en Barbara, al een paar dagen weg en al zoveel gezien, Toppie ! En nog heel veel plezier in Australie. Groetjes Mirjam

• 22 Oktober 2012 - 17:40

Ludwig Van Riezen:

Het begin ziet er goed uit probeer jullie te volgen

groetjes Ludwig

• 22 Oktober 2012 - 21:32

Greetje En Egbert:

Hallo Jorien en Barbara,

Zo te lezen hebben jullie een fijne start van jullie reis. Leuk om te lezen en de foto's te bekijken. Veel plezier bij het vervolg van jullie reis en belevenissen.

Groeten Egbert en Greetje

• 23 Oktober 2012 - 13:18

Ria Assen:

Hallo Jorien en Barbara,

Wat geweldig om jullie verslagen te lezen. Heel veel plezier in Australië.

Hartelijke groeten, Gradus en Ria

• 26 Oktober 2012 - 23:55

Hans Binnemars:

Hallo Jorien en Barbera, fijn te lezen dat jullie het fijn hebben en veel zien.
    Veel plezier op jullie verdere belevenissen.

Groetjes Gemma en Hans

• 28 Oktober 2012 - 20:45

Johan En Dafne:

he zus
    Dat klinkt als een goed begin van de reis. Zijn erg benieuwd naar de eerste indrukken van australië

Johan en dafne

• 02 November 2012 - 11:13

Marlon:

Hey Barbara!
    Leuk om te lezen! En wat een awesome foto van die goldfish market haha :D
    Nog veel plezier!

xx