10 wonderful days in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van overwinterenmetbenj - WaarBenJij.nu 10 wonderful days in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van overwinterenmetbenj - WaarBenJij.nu

10 wonderful days in Sydney

Door: Barbara & Jorien

15 Januari 2013 | Australië, Sydney

Ja mensen, we leven nog. Geen aanval van haaien, slangenbeten, bosbranden, niet van rotsen gevallen, niet door de hitte bevangen enz. We hebben alle gevaren van Australië overleefd en hebben eindelijk even de tijd gevonden om onze belevenissen met jullie te kunnen delen! Een tijd geleden waren we langs al die kleine kustplaatsjes geweest en we keken allebei heel erg uit naar de grote stad: Sydney! De plek waar we kerst en oud en nieuw zouden gaan vieren. We hadden in juni al een hostel geboekt en nu was het dan eindelijk tijd om hier in te checken! We kwamen aan het eind van de middag aan en besloten boodschappen te doen. Toen liepen we plots een heel fijn winkelcentrum binnen met allemaal goedkope winkeltjes. Jorien kocht hier een prachtige cocktailjurk! Dag twee gingen we outlet shoppen. Helaas geen succes in de outlet… Maar na een lange dag shoppen kwamen we op weg naar het hostel bij een winkeltje terecht met mooie jurken voor weinig geld. Jorien kocht hier haar oud & nieuw outfit en Barbara kocht 4 jurkjes :) Die avond konden de jurkjes meteen aan tijdens een gratis avondje uit (heerlijk al die gratis drank) in de bar onder ons hostel. Het was een groot feest ter ere van kerstavond, dus erg gezellig en druk. Van te voren hadden we daar ook een kerstmaal gehaald. Christmas roast, smullen!

De volgende ochtend uitgebreid ontbeten met toast, bacon en eggs (eens een keer wat anders dan toast en jam :P). Daarna naar de bar voor een glaasje gratis champagne en hapjes. Helaas is onze kerst een beetje in het water gevallen, letterlijk. Het kwam met bakken uit de hemel! We gingen met een groep Engelsen naar het strand, maar alleen al het oversteken van de bushalte naar een overdekte picknick area bezorgde ons een nat pak. We besloten al snel om daar weg te gaan (het was half 12 en die lui waren al zwaar bezopen) en warme chocomel te gaan drinken en taart te eten... Bij de mac. Was het enige dat open was:p Gelukkig maakte ons heerlijke kerstdiner veel goed: we hadden zalm gehaald, met boontjes en gebakken aardappeltjes. Smaakte héérlijk! 'S avonds een rare kerstfilm en de Hangover 2 gekeken die andere mensen aan hadden gezet en toen maar naar bed :)

In Australië kennen ze geen tweede kerstdag maar vieren ze Boxing Day: dat is de dag waarop alle winkels enorme uitverkoop houden. We hebben een paar winkeltjes bezocht en wat koopjes gescoord en daarna met onze kerstmuts op naar Bondi Beach. We wilden toch wel heel graag een kerstfoto op het strand. We kwamen helaas in een enorme file vast te zitten en we zagen de lucht steeds bewolkter worden. Eenmaal op Bondi Beach gauw foto’s gemaakt. We waren er serieus nog geen half uur toen het zwaar bewolkt, winderig en koud werd :( Beetje jammer, want Bondi was wel echt een heel erg gaaf strand! We besloten terug naar de city te gaan en naar de botanische tuinen te lopen, prachtig uitzicht op Opera House en de Harbour Bridge. 'S avonds kon Jorien eindelijk weer eens Salsa dansen, wat super leuk was!

De dag erna was het tijd om de Opera House eens van de binnenkant te bezichtigen. Van de buitenkant is dit al een prachtig en imposant gebouw, maar van binnen is het minstens zo interessant. We kregen verhalen te horen over de historie en de bouw en we mochten natuurlijk even in de zalen kijken. Echt supermooi en groot allemaal, Barbara werd er helemaal blij van eindelijk weer eens in een theater te zijn. We mochten ook het balkon op, met wederom prachtig uitzicht op de Harbour Bridge. De gids wist ons het huis aan te wijzen dat in Finding Nemo gebruikt werd als 42 Wallaby Way, het huis waar Nemo gevangen zat in een aquarium. Ja zo leer je nog eens wat! ‘s Middags nog even naar het strand geweest (ja nu was het wel eindelijk lekker weer!).

Een van de dingen die op ons to-do-lijstje stond voor Sydney was de Taronga Zoo. Om bij de dierentuin te komen, moet je eerst met de ferry. Daarna kun je een kabelbaan naar boven nemen, zodat je boven in het park kan beginnen. Scheelt een hoop als je alleen maar naar beneden hoeft te lopen, in plaats van naar boven! Doordat de dierentuin op een berg ligt, heb je tussen de dieren door ook nog allemaal mooie uitzichten op de stad :) Ze hadden hier naast de gebruikelijke dieren allerlei rare Australische beesten, zoals possums, echidnas, vogelbekdieren en vanalles waarvan we de naam niet weten :P Ook hebben we een ruime selectie aan Australische slangen gezien. We zijn blij dat we die niet in het wild zjin tegen gekomen! Hahaha :) We bezochten nog een vogelshow en een zeeleeuwenshow. ‘s Avonds ging Barbara nog naar Les Miserables in de bioscoop, aanrader, erg mooi.

We besloten een wandeltocht te doen door verschillende wijken: China Town, Darling Harbour en de Rocks. Via deze wijken zijn we naar de Harbour Bridge gelopen . In Darling Harbour hadden ze allemaal leuke fontijnen en The Rocks had leuke straatjes en kraampjes. Natuurlijk zijn we de Harbour Bridge over gelopen naar de andere kant, wat een mooi uitzicht gaf op het opera house. Alleen een beetje jammer dat er overal hekwerken voor zaten.. Toen we de brug over waren, was het gelukkig heerlijk weer. Dus hebben we Bondi Beach maar even over gedaan, dit keer met succes! We hebben een paar uurtjes heerlijk op het strand gelegen en in het kristal heldere water gedobberd en genoten van de hoge golven. En natuurlijk ook wel van de strandwachten die patrouilleerden. Er werd zelfs gefilmd voor Bondi Rescue, dus wie weet zien jullie ons nog eens op tv! Helaas hadden de strandwachten hun shirts aan, beetje jammer. We hebben er nog over gedacht om ons te laten redden, maar dat was weer zo’n geode…
Het was inmiddels aftellen naar oudjaarsdag. Maar eigenlijk is het elke week oud en nieuw hier. In de Darling Harbour steken ze elke zaterdag om 21:00 uur vuurwerk af. Vergelijkbaar met vuurwerk op Koninginnedag. Met een groepje vrienden zijn we naar het vuurwerk gaan kijken. Het vuurwerk was echt super mooi, kosten nog moeite waren gespaard. Dat beloofde wat voor Oud & Nieuw!

Maar zover was het nog niet, eerst nog een dag naar de Blue Mountains, een prachtig gebied met bomen die een blauwe mist afgeven. Ook de beroemde Three Sisters, drie gesteentes, waren hier te zien. We hebben een hop on/off bus genomen naar de eerste stop en zijn daarna een paar uur gaan lopen. Langs watervallen, naar beneden allemaal trappen af, door de valley en daarna weer via de Great Stairway (de naam zegt het al, dat is zwoegen!) naar boven, naar de Three Sisters. Daarna een paar korte stops gedaan, dus optimaal gebruik gemaakt van de bus. Weer een paar watervallen gezien en een paar mooie lookouts met de mooiste uitzichten, zeker de moeite waard :) Bij de laatste stop hebben we nog een chocoladetaart gehaald die we ‘s avonds lekker hebben opgepeuzeld. We hadden namelijk bedacht dat we inmiddels al 5 jaar vriendinnen zijn, dus dat moesten we even vieren natuurlijk! En die taart hadden we na deze inspannende dag ook wel heel erg verdiend.

En toen was het eindelijk oudjaarsdag! Bloedjeheet, strakblauwe lucht en de sfeer zat er al goed in. Om 10 uur ‘ s ochtends hadden we ons plekje op een veld aan de overkant van de Harbour Bridge al veroverd. Daar hebben we de hele dag gezeten met allemaal reisvrienden, ontzettend gezellig en de tijd vloog voorbij. Kregen deze dag nog een mooi kleurtje ook, zelfs Jorien is nu eindelijk bruin! Om 21:00 uur kregen we alvast een voorproefje: het familievuurwerk. Dit was al een waar spektakel en iedereen genoot met volle teugen. Een paar uur later konden we echt gaan aftellen… 5,4,3,2,1 en toen ging er allemaal vuurwerk de lucht in vanaf de Harbour Bridge. Zo vet! Onbeschrijflijk zo mooi was het allemaal. Er waren jetski’s op het water en daar werd vuurwerk vanaf gestoken, en vanaf een paar boten en natuurlijk van de burg. Het leek best lang te duren, maar het was eigenlijk maar 10 minuten. Daar sta je dan de hele dag op te wachten, maar het was het waard. Beste oud en nieuw ever! En zo fijn dat er geen kleine ettertjes rotjes naar je gooien enzo. Daarna begon de tocht terug naar het hostel… Er waren heel wat mensen op de been, dus dat duurde wel even. Ergens midden in de nacht kwamen we in ons hostel terug en dronken we nog wat goon (goedkope backpackers wijn) op onze kamer.

Natuurlijk was het alweer bijna middag toen we wakker werden… Eerst ontbeten en vervolgens onze reis naar Melbourne geregeld. Werd een nachtbus en we regelden meteen een hostel. Konden we daarna lekker naar Bondi Beach! Het was weer lekker weer, dus perfect voor het strand. Dit keer was het ontzettend druk, maar alsnog had je van niemand last. Het is niet zoals in Nederland op een zomerse dag, wat een verademing. We lagen nog geen kwartier op het strand toen het alarm begon te loeien. Iedereen in het water rende eruit en er waren helicopters in de lucht en een boot van de strandwacht voerde langs de kustlijn heen en weer om mensen het water uit te sturen. Bleek het haaienalarm te zijn, er was een haai gespot. Dus de boot heeft de haai uiteindelijk de baai uit weten te krijgen. Toen de kust weer veilig was hebben we genoten van de golven. Deze lichten je op van de bodem en het lijkt net alsof je eventjes vliegt, heel bijzonder. ‘s Avonds bij de Thai uit eten geweest omdat het de laatste avond in Australie was van een reisvriendin. Erg gezellige avond.

Daarna brak toch echt onze laatste dag in Sydney aan… Het inpakken van onze backpacks kostte dit keer maar liefst 1,5 uur! Een record. We spraken smiddags af met Janneke, een Nederlands meisje die we eerder op onze reis hadden ontmoet. Waren elkaar al een aantal steden niet meer tegen gekomen, dus was even gezellig. Lekker struinen door Chinatown en de Darling Harbour. Daarna terug naar het hostel, pizza eten en op naar de nachtbus om naar Melbourne te gaan.

Dit was het even voor nu, we gaan moed verzamelen om de blog over Melbourne en onze eerste dagen in Auckland, Nieuw Zeeland, te schrijven. Wordt vervolgd dus!

Heel veel groeten van de warme kant van de wereld ;)
Barbara & Jorien

• 15 Januari 2013 - 10:50

Lenie:

Leuk om wat weer wat van jullie te horen. Heerlijk al die zomerse verhalen. Wij kijken hier buiten op een dik pak sneeuw.
    Groetjes Kees en Lenie

• 15 Januari 2013 - 19:10

Karin Brouwer:

Toppie!!!
    Veel plezier nog.

• 15 Januari 2013 - 20:33

Johan:

met kerst op t strand, het moet niet gekker worden

• 15 Januari 2013 - 22:05

Jan En Annie Janssen:

Whow, mooie foto's hoor, heel herkenbaar een aantal, geeft een gevoel van heimwee. Zijn ook wel beetje jaloers op jullie kleurtje. Breng aub de zon voor ons mee. Hebben die hier veel te weinig gezien de afgelopen maanden. Nog veel plezier met jullie tocht door Nieuw Zeeland. Over een maandje........

Dikke knuffel van Jan en Annie

• 16 Januari 2013 - 10:34

Eva:

Wat klinkt het allemaal weer heerljk dames!! Pff.. jaloers!
    Kerst in de warmte, heerlijk. Volgens mij genieten jullie volop en terecht!

Geniet ervan,
    Liefs xxx

• 16 Januari 2013 - 11:02

Ronald & Fam:

Dames wat bijzonder leuke kerst en oud en nieuw. Ik maak me wel een beetje zorgen over de hoeveelheid jurkjes en kleding die jullie kopen. Past dat straks allemaal in de bagage? Is het een idee dat ik op het vliegtuig stap met 2 setjes kleding en 2 lege koffers? De temperaturen zijn bij jullie namelijk ook veel beter dan hier.

• 16 Januari 2013 - 23:24

Patrick Van Meenen:

Wauw wat een verhaal weer, dat maken jullie toch allemaal maar mee zeg.Genieten dus van alles wat er nog op jullie afkomt.